👤

A. Calea spre firidă îi era divulgată de urmele unor degete lungi pe praful marmurei. Cei trei, disperați, uitaseră în graba lor să șteargă urmele. Prizoniera se cocoță în firidă și începu să bată cu un creion în pătrățelele mici de marmură care căptușeau interiorul întunecos. Una din plăcuțe scoase un sunet deosebit şi fata în alb descoperi astfel mica tainiță... din nefericire goală şi umblată. Își continuă cercetările și în alte spații și pe alte suprafețe ale camerei. Dar cu toate strădaniile ei nu mai găsi nicio ascunzătoare. Reveni iarăși în firidă, încă o dată și încă o dată și până la urmă descoperi şi cea de a doua tainiţă. Tot goală ca și prima. Prizoniera, înfierbântată de fantezii renăscute, nu căuta numai monezi sau numai intrări secrete. Căuta și documente vechi prăfuite, care să mărturisească vechimea şi istoria Castelului celor două cruci. Acest gând o făcea să observe şi să cerceteze spațiile neînsemnate, cele mai mici crăpături, şi mai ales plăcuțele de marmură din firidă. Îşi petrecea o parte din vreme în fața nişei cu două tainițe. Şi gândurile, gândurile cele mai îndrăzneţe o bântuiau. Ambele cuburi erau goale... Dar uşitele care închideau cuburile? În cea de a doua ușiță, în grosimea ei care dintr-o dată deveni ciudată descoperi, între două scoarte galbene şi roase, o foaie de pergament, și ea rănită de vreme. Despicătura din uşiţă fusese lucrată cu multă finețe. Foile de pergament aveau parcă rolul să umple cu precizie golurile. Foaia din mijloc era plină de litere chirilice*. Dar prizoniera cunoştea atât de bine alfabetul chirilic... Sări jos din firidă cu foile de hârtie în mâna şi, topăind de bucurie, începu să i se destăinuie lui Philippe: Philippe, dragul meu! Cine știe peste ce comori nemaipomenite am dat aici? Vrei să ne apucăm cuminţi de lucru? Încetul cu încetul... Şi prizoniera se apucă să traducă vechiul manuscris. Uitase de odihnă, de somn, de mâncare. Nu ştia decât de manuscris. Cel care-l scrisese parcă n-ar fi ştiut bine limba... sau... Fata în alb înțelese că documentul era cifrat. Îl traduse cuvânt cu cuvânt dar sensul traducerii i se păru obscur* şi neinteligibil. -Philippe! prostuțule... Ce taină se ascunde în această hårtie? Ah, dac-ai putea să mă ajuți! Philippe, Philippe.. Prizoniera înțelese mult mai târziu că textul peste care dăduse era compus din cuvinte de bază şi din cuvinte fără niciun rost. Toată strădania ei era să le deosebească pe unele de altele. În forma în care-I găsise documentul părea absurd. Era o încâlcire supărătoare de fraze religioase. [...] Cu cât fata în alb îl citea mai des, cu atât absurdul textului devenea mai evident. Făcu fel de fel de încercări, eliminând cuvinte, adăugind altele, schimbând ordinea rândurilor, a cuvintelor, dar nu ajunse la nici un rezultat. Atunci care putea fi cheia lui? Trebuia să aibă o cheie, Disperată începu să-l citească rar şi cu voce tare lui Philippe: -Ajută-mă, prostuţule, nu ştiu cum să mă descurc... „Taina cea mare şi marea nenorocire abătută pe capetele noastre ne fac să ne gândim la comoara pe care-o ascunde cine oare decât Sufletul prăpădit al nostru. Căci dacă ne ducem în cea veche cetate-a Vulturilor zisă..." Fata în alb avu inspirația salutară să-i citească lui Philippe textul cu glas tare, parcă pentru a-şi auzi şi ea vocea, Philippe, smerit, o asculta cu atenție. După primele trei rânduri, prizoniera tresäri... O luă de la capăt, și încă o dată, apoi sări în sus de bucurie: -Philippe, dragul meu, am găsit! Ce simplu, ce copilăresc!Un singur lucru era în puterea lui să-şi ciulească urechile. Şi ascultă cucernic vocea fetei în alb şi i se păru pisoiului că nu mai suna ca înainte, ci parcă altfel. Vorbirea fetei se asemăna într-un fel cu torsul său. Constantin Chiriță, Ciresarii. Castelul fetei în alb (1958)

firidă deschizătură îngustă într-un zid litere chirilice-litere din alfabetul slav obscur-neclar, greu de priceput



1. Precizează sensul contextual pentru fiecare dintre cuvintele subliniate în textul Traducătorul - țesător 5 puncte

de poveşti în limba în care visează de Roxana Geantă.

2. Mentionează, pe baza textului A, un motiv pentru care fata în alb uită să se odihnească şi să mănânce. 3. Explică, valorificând informațiile din textul A, folosirea interogațiilor în replicile fetei în alb.

5 puncte

5 puncte

4. Prezintă relaţia dintre fata în alb şi Phillipe aşa cum se deduce din textul Ciresarii. Castelul de Constantin Chiriță. fetei în alb 5 puncte. 5. Susține-ți opinia despre semnificația următoarei secvențe din textul B: Cititul poate fi o aventură. Cititul este ca o cursă cu roller-coasterul în care surprizele și amalgamul de emoții creează combinația.


Este foarte urgent chear acum vă rog frumos ❤️❤️!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!​


A Calea Spre Firidă Îi Era Divulgată De Urmele Unor Degete Lungi Pe Praful Marmurei Cei Trei Disperați Uitaseră În Graba Lor Să Șteargă Urmele Prizoniera Se Coc class=

Răspuns :

Vă mulțumim că ați ales să vizitați platforma noastră dedicată Limba română. Sperăm că informațiile disponibile v-au fost utile. Dacă aveți întrebări suplimentare sau aveți nevoie de sprijin, nu ezitați să ne contactați. Vă așteptăm cu drag și data viitoare! Nu uitați să adăugați site-ul nostru la favorite pentru acces rapid.


Wix Learning: Alte intrebari