2. Universul spiritual în care geniul/ omul superior este izolat
se configurează prin enumerarea simbolurilor eternităţii-
morţii sau ale cunoaşterii absolute. Transcrie în caiet pe o
coloană aceste simboluri şi completează a doua coloană cu
posibilele semnificații ale acestora.
3.
Explică sensul avertismentului rostit de fată Nu căta în de-
părtare/ Fericirea ta, iubite!, referindu-te la calea împlinirii
umane: iubirea sau cunoaşterea.
4.
Invitația la iubire în planul terestru, în strofele 5-12, pro-
iectează aspirația spre fericire în planul reveriei, fapt sus-
ținut de verbele la viitor sau la modul conjunctiv. Transcrie
aceste verbe.
5.
Spre deosebire de alte idile eminesciene, în Floare albastră,
femeia este aceea care adresează chemarea la iubire, în
paradisul naturii, ca aspirație spre refacerea cuplului ada-
mic. Transcrie termeni ai vorbirii familiare care susțin inti-
mitatea adresării.
6. Imaginarul poetic eminescian are o serie de particularități
care îl face original şi recognoscibil în creațiile grupate în
funcție de o perioadă sau de o temă. În poeziile de tinerețe,
cadrul natural paradisiac este un spațiu protector al cu-
plului de îndrăgostiți. Transcrie şi comentează versuri/
fragmente de vers care configurează elementele spațiale -
motive fundamentale ale creației eminesciene: codrul,
izvorul, prăpastia, balta, trestia, foi de mure, romanița, crengi,
luna, noaptea, cărarea.
1
7. Comentează oral (la alegere) o strofă din secvenţa poetică
a invitației la iubire, arătând relația dintre ideea poetică şi
figurile de stil utilizate.
8. Portretul fetei se remarcă prin inocență şi senzualitate.
Transcrie sintagmele/ versurile care sugerează trăsăturile
fetei şi numeşte aceste trăsături.
9. Chemarea la iubire organizează secvenţa poetică gradat,
într-un scenariu erotic. Reciteşte secvenţa şi menţionează
etapele acestui scenariu erotic.
10. Observă trecerea de la peisajul rustic la peisajul feeric, de
la regimul diurn la cel nocturn. Discută despre:
particularitățile de ordin vizual, cromatic, care se asociază
celor două momente ale zilei;
• semnificația trestiei, respectiv, a porții în fiecare dintre
cele două spații.
Vocea masculină: Totuşi... este trist în lume!
1. Reflecțiile bărbatului plasează chemarea la iubire într-un
plan al trecutului. Transcrie verbele existente în intervențiile
reflexive din strofa a patra şi din cele două strofe finale.
Prezintă rolul expresiv al timpurilor verbale utilizate.
2. Reciteşte strofa a patra. Precizează atitudinile bărbatului
față de chemarea iubirii, în planul trecut, al trăirii, şi în pla-
nul prezent, al rememorării.
Vă mulțumim că ați ales să vizitați platforma noastră dedicată Limba română. Sperăm că informațiile disponibile v-au fost utile. Dacă aveți întrebări suplimentare sau aveți nevoie de sprijin, nu ezitați să ne contactați. Vă așteptăm cu drag și data viitoare! Nu uitați să adăugați site-ul nostru la favorite pentru acces rapid.