👤

BIC) Round MAITREYI MIRCEA ELIADE Citiți cu atenție textele următoare:
a) Am şovăit atâta în faţa acestui caiet, pentru că n-am izbutit să aflu încă ziua precisă când am întâlnit- o pe Maitreyi. în însemnările mele din acel an n-am găsit nimic. Numele ei apare acolo mult mai târziu, după ce am ieşit din sanatoriu şi a trebuit să mă mut în casa inginerului Narendra Sen, în cartierul Bhowanipore. Dar aceasta s-a întâmplat în 1929, iar eu întâlnisem pe Maitreyi cu cel puțin zece luni mai înainte. Şi dacă sufăr oarecum începând această povestire, e tocmai pentru că nu ştiu cum să evoc figura ei de-atunci şi nu pot retrăi aievea mirarea mea, nesiguranta şi turburarea celor dintâi întâlniri.(cap.I)
b) Mi se parea urâtă - cu ochii ei prea mari şi prea negri, cu buzele cărnoase şi răsfrânte, cu sânii puternici, de fecioară bengaleză crescută prea plin, ca un fruct trecut în copt. Când i-am fost prezentat şi şi-a adus palmele la frunte, să mă salute, i-am văzut deodată brațul întreg gol şi m-a lovit culoarea pielii: mată, brună, de un brun nemaiîntâlnit până atunci, s-ar fi spus de lut şi de ceară.
c) - Sen nu vrea sub niciun chip s-o gonească. A spus că mai bine o omoară cu mâna lui decât s-o dea afară. Vor s-o facă poate filozoafă, mai ştiu eu ce...O păstrau pentru o partidă bună, dar acum se știe aproape tot. Cine are s-o mai ia? Și, totuşi, nu vor s-o gonească. Maitreyi țipa întruna: "De ce nu mă dați la câini? De ce nu mă aruncați în stradă?!" Eu cred că a înnebunit. Sunt ceasuri de când mă gândesc. Şi nu pot face nimic. Să telegrafiez lui Sen? Să scriu Maitreyiei? Simt că a facut asta pentru mine. Daca aș fi citit scrisorile aduse de Khokha... Poate plănuise ea ceva. scriu aici totuşi să Sunt foarte turbure, acum, foarte turbure. Și Și dacă n-ar fi decât o păcăleală a dragostei mele? De ce să créd? De unde știu? Ianuarie-februarie 1933. (cap.XV) vreau tot, tot.
d) Totuși n-am scris nimic în jurnalul meu, şi astăzi, când caut în acele caiete orice urmă care să mi-o poată evoca pe Maitreyi, nu găsesc nimic. E ciudat cât de incapabil sunt să prind evenimentele esențiale, să ghicesc oamenii care schimbă mai târziu firul vieții mele". Cerinte:
1.Comentati incipitul romanului având în vedere dorința naratorului-parsonaj de a evidenția într-un mod cât mai autentic momentul întâlnirii cu Maitreyi.
2. Arătați în ce constă noutatea construcției discursului narativ având în vedere ,,vocile textuale" ale romanului?
3. Demonstrați relația dintre incipitul şi finalul romanului.
4. Comentați impactul pe care-l produce asupra naratorului-personaj apariția Maitreyiei.
5. Indicați registrul stilistic folosit.
6. Identificați perspectiva narativă folosită în fragmentele reproduse.
7. Recunoașteți două modalități narative moderne folosite de către prozator în primul şi ultimul fragment.
8. Comentați modul în care se cristalizează evoluția naratorului-personaj în roman pornind de la următoarea afirmație: ,,Luciditatea extremă cu care Allan radiografiază evoluția propriilor sale sentimente sporeşte impresia de autenticitate a trăirilor, nevoia cuceririi absolutului în dragoste la care aspiră protagoniştii cărții amintind de eroii lui Camil Petrescu. (Gheorghe Glodeanu-Poetica romanului românesc interbelic)​