👤

1. Se dă textul:
După ce Felix se mai linişti, Otilia zise, gânditoare:
Singurul lucru de care mă temas de inspaimant du maltimea ta, din punct de vedere sentimental. Da, te
iubesc, dar tu ești așa de furtunos, așa de inspăimântător de grav. Sunt uşuratică, mi-e frică, al să-mi spui
mereu că n-am afectiune.
Singură, Otilia medită mult la ea. Il admira, it purta grija de gumentul. În iubea, într-adevăr, pe tânár.
Totuşi, simtea că Felix nu era pentru ea. Îl admira, fi purta grijă de soră, dar tinuta îndárjită a acestuia în viață
o înfricoșa. Deşi tânăr, Felix avea priviri prea bărbătești. Otilia era o râzgâiată, conştientă de vițiul ei, care se
simtea bine când
Misiunea de tovarăşă eroică, egală nu era pentru Otilia, care voia să fie socotită copil şi să nu întâmpine nici o
rezistentă. Otiliei ii plăcea să îngrijească pe moş Costache şi pe Felix ca pe nişte copii şi era credincioasă,
atâta vreme cât nimeni n-o constrângea. Ideea, însă, că atunci când s-ar fi plictisit n-ar fi fost liberă să facă ce
voia, o înspăimânta. Era sigură că Felix va fi totdeauna un om delicat, gata să-i facă orice capriciu, dar ştia,
văzându-i temperamentul aprins, că el ar fi suferit dacă ea nu i-ar fi arătat încordare afectivă, statornică.
În altă zi, Otilia, primind capul lui Felix în poalele sale şi răsfirându-i încet părul, întrebă:
Felix, la ce fii tu mai mult în viaţă, în afară de dragoste? de asta nu mai vorbim! Spune-mi cum vezi
existenta.
Felix se mărturisi:
M-am analizat şi eu adesea şi pot să-ți spun că n-aş putea suferi să fiu al doilea, într-o categorie de
oameni. Nu trebuie să crezi că sunt ambițios sau mândru. Poate că asta vine mai degrabă din cauză că am
copilărit singur, dat la o parte de alții. Nu pot suferi ideea de a nu însemna nimic în viaţă, de a nu contribui cu
nimic la ea, de a nu-mi lega numele de ceva. (Enigma Otiliei - George Călinescu) cine mă ajută? am nevoie de perspectiva narativă! Mulțumesc ??


Răspuns :

Perspectiva narativă

„Naratorul se află totdeauna de altă parte a baricadei decât personajele, evenimentele și simțirile lor; înfățișează o lume care există în afara lui și poate fi foarte bine închipuită și în absența lui, adoptă o poziție de extrateritorialitate, indiferent că este comentator locvace sau un regizor impersonal”. (Nicolae Manolescu, Arca lui Noe)
„Enigma Otiliei”, de George Călinescu, reprezintă un roman de tip realist, dar și modern prin aspectele sale legate atât de temă, cât și de tehnică narativă. Caracteristic prozei realist-obiective, narațiunea are loc la persoana a III-a, perspectiva narativă fiind una extradiegetică. Perspectiva obiectivă presupune prezența unui narator obiectiv și detașat, care analizează din exterior precum obiectivul unei camere faptele relatate. Astfel, naratorul din „Enigma Otiliei” este unul omniscient, regizând evoluția personajelor cu obiectivitate. Prin perspectiva obiectivă se produce impresia de obiectivitate și o detașare maximă a naratorului, iar cititorul nu este deloc implicat sau influențat. Personajele călinesciene dobândesc, astfel, statutul de marionetă, ce acționează automat, după voința unui narator-regizor. Adoptând tonul obiectiv, naratorul este prezent și comunică, ca regizor și comentator al comediei umane de tip balzacian, cu instanțele narative.

Perspectiva narativă îmbină perspectiva obiectivă cu perspectiva subiectivă. Prin intermediul perspectivei subiective, naratorul cunoaște frământările din sufletul personajului. Aceasta creează impresia că naratorul se confundă cu personajul, prezentând faptele din punctul de vedere al celui din urmă. O altă perspectivă este cea omniscientă, naratorul fiind mereu bine informat. Ca narator omniscient, el nu participă la cursul evenimentelor ca personaj sau ca martor. Totuși, în cadrul textului, se preferă perspectiva subiectivă centrată pe Felix. Întregul univers este văzut prin ochii protagonistului, naratorul adoptă punctul de vedere al personajului, iar perspectiva cititorului este, în mod firesc, limitată: „Felix se închise în biroul lui și scoase vechea fotografie pe care i-o dăduse Otilia. Ce deosebire! Unde era Otilia de altădată? Nu numai Otilia era o „enigmă”, ci și destinul însuși. Dinadins, într-o duminică, o luă pe strada Antim. Prefacerile nu schimbaseră cu totul caracterul străzii. Casa lui moș Costache era leproasă.